به‌نظر می‌رسد سامسونگ به‌دلیل ناپایداری در بازدهی فناوری پیشرفته‌اش، نتوانسته است به سهم بازار TSMC در زمینه‌ی تولید نیمه‌رسانا نزدیک شود و مشتریان ناچار شده‌اند به دنبال فرصت‌های بهتر بگردند.

چندی پیش سامسونگ سکیوریتی، زیرمجموعه‌ی غول فناوری کره‌ای، گزارشی تحت عنوان «تغییر پارادایم ژئوپلیتیکی و صنعت» منتشر کرد که به جداسازی بخش تولید نیمه‌رسانا به‌دلیل مشکلات متعدد این شرکت، به ویژه فرآیند ۳ نانومتری GAA آن، اشاره داشت.

برآوردهای اولیه نشان داد که بازده سامسونگ برای فرآیند سه نانومتری GAA حدود ۲۰ درصد بوده است که سه برابر کمتر از مقدار توصیه‌شده برای قابلیت تولید انبوه محسوب می‌شود. عدم توانایی در حل این مشکل منجر به از دست‌دادن سفارشات اسنپدراگون ۸ نسل ۳ شد و کوالکام را به امضای قرارداد با TSMC سوق داد. گفته می‌شود این اتفاق درمورد اسنپدراگون ۸ نسل ۴ نیز تکرار خواهد شد.

به‌گزارش سایت Business Korea، عدم موفقیت در ارائه‌ی فرایند ۳ نانومتری GAA پایدار باعث شده است که سامسونگ در جذب مشتریان بالقوه ناکام بماند. از همین رو پیش‌بینی می‌شود که خسارت کسب‌وکار سامسونگ فاندری به ۵۰۰ میلیارد وون (۳۸۵ میلیون دلار) برسد.

هم‌اکنون سهم بازار سامسونگ از صنعت تراشه‌سازی (به‌غیر از تراشه‌های رم) ۱۱٫۵ درصد است، در‌حالی‌که TSMC عمده‌ی آن را با ۶۲٫۳ درصد در اختیار دارد. این طور نیست که شرکت‌ها به‌طور مشترک علیه غول کره‌ای توطئه کرده باشند، زیرا آنها چیزی جز تنوع در زنجیره‌ی تأمین و کاهش هزینه‌های ساخت تراشه را نمی‌خواهند.

گفته می‌شود که کوالکام به دنبال رویکرد دوگانه برای اسنپدراگون ۸ نسل ۵ با همکاری TSMC و سامسونگ بوده، اما بازده ناپایدار سامسونگ این امکان را غیرممکن کرده است. بنابراین، احتمالاً کوالکام از نود N3P تایوانی‌ها برای پردازنده‌ی پرچمدار آینده‌اش استفاده خواهد کرد و از فناوری سه نانومتری SF2 سامسونگ در برخی نسخه‌ها بهره می‌برد.

درحال‌حاضر، قیمت پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۴ حدود ۲۴۰ دلار برآورد شده است، درحالی‌که قیمت دیمنسیتی ۹۴۰۰ مدیاتک ۱۵۵ دلار تخمین زده می‌شود. انتظار می‌رود هر دو تراشه به دلیل انتقال به فرآیند N3E شرکت TSMC تا ۲۰ درصد گران‌تر از نسل‌های قبلی خود باشند. این موضوع کوالکام را به همکاری دوباره با سامسونگ ترغیب می‌کند.

source

توسط mohtavaclick.ir