مرمت و بهسازی خانه تاریخی شهید مسلمی در شهرستان جهرم استان فارس با تخصیص ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال آغاز شد.

آغاز عملیات مرمت خانه تاریخی شهید مسلمی در جهرم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از مرمت و ساماندهی یک خانه قاجاری در شهرستان جهرم خبر داد.

محمد ثابت اقلیدی بر لزوم احیا و مرمت خانه‌های تاریخی در این استان تأکید کرد و گفت: خانه تاریخی شهید عباسعلی مسلمی یکی از خانه‌های دوره قاجار در شهرستان جهرم است که هم‌اکنون عملیات مرمت و ساماندهی این بنای ارزشمند آغاز شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: هم‌اکنون اجرای عملیات سبک‌سازی و تعویض تیر‌های چوبی بنا و در نهایت عایق رطوبتی پشت‌بام ضلع شمالی و شمال غرب این خانه تاریخی در حال اجراست.

او گفت: اعتبار این عملیات مرمتی در بنا به بیش از ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال می‌رسد؛ بنابراین گزارش خانه تاریخی شهید عباسعلی مسلمی در سال ۱۳۹۶ به شماره ۳۱۷۸۱ در فهرست ملی آثار قرار گرفته است.

این بنا در شهرستان جهرم، بخش کردیان، دهستان علویه، روستای ده زیر (موسویه)، واقع شده و از بنا‌های شاخص قاجاری منطقه محسوب می‌شود. با توجه به اقلیم گرم منطقه مصالح غالب در ساخت اثر خشت، آجر و ملات گچ است.

ضلع شمالی خانه تاریخی شهید مسلمی به‌صورت ۲طبقه و زیرزمین سراسری طاق‌دار با پنجره‌های مشبک سنگ و گچی است. این پنجره‌ها با نقش‌ها و طرح‌های بسیار زیبای هندسی تزئین‌شده‌اند. ضلع غربی بنا نیز در دو طبقه احداث شده است و دارای یک زیرزمین با طاق‌های هلال شکل است.

 

 

source

توسط mohtavaclick.ir