رئیس جامعه راهنمایان گردشگری خواستار ایجاد صندوق حمایت از فعالان گردشگری و صنایع دستی و گسترش بیمه فعالان این حوزه شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ محسن حاجی سعید در مراسم رونمایی از الواح هخامنشی در موزه ملی ایران، گفت: نیازمند یک ساز و کار حمایتی ساختارمند از فعالان گردشگری هستیم. در پنج سال گذشته به دلایل مختلف از جمله بحران بهداشتی (کرونا) و بحران‌های منطقه‌ای و داخلی، گردشگری ایران با تعطیلی‌های گسترده مواجه شد، در حالی که هیچ ساختار و صندوق حمایتی برای حمایت از فعالان گردشگری در مواقع بحران وجود ندارد.
 رئیس جامعه راهنمایان گردشگری، همچنین با اشاره به موضوع ایران هراسی و تبلیغات منفی رسانه‌ها به عنوان یکی از موانع اساسی جذب گردشگران خارجی، افزود: رئیس جمهور گفتمان وفاق و صلح را در نشست اخیر سازمان ملل اعلام کرد. برای بهبود و توسعه گردشگری باید سیاست خارجی و راهکار‌های دیپلماتیک تقویت شود. 
حاجی سعید هدف اصلی ایران هراسی و کشور‌هایی را که به آن دامن می‌زنند، آسیب زدن به اقتصاد ایران دانست و بیان کرد: برای شکوفایی اقتصادی کشور، جذب سرمایه خارجی، جلوگیری از خروج سرمایه‌ها و نخبگان و جذب گردشگر، ناگزیر از شناخت تاثیرات موضوع ایران هراسی و چاره اندیشی اساسی برای غلبه بر آن هستیم. دولت باید یک ساختار و بودجه گذاری ویژه برای مقابله با ایران هراسی ایجاد کند. چالش ایران هراسی، مساله‌ای نیست که یک وزارتخانه یا حتی دولت از پس برطرف کردن آن برآیند و نیاز به یک عزم و رویکرد جامع ملی و حاکمیتی دارد. 
او در ادامه به سرمایه گذاری کلان کشور‌ها در حوزه تبلیغات گردشگری اشاره کرد و گفت: در دنیا متوسط هزینه‌ای که کشور‌ها برای معرفی و تبلیغات گردشگری کشور خود در نظر میگیرند، صد میلیون دلار است، در صورتی که بودجه این امر در ایران حدود ۲۰۰ هزار دلار یعنی رقمی ناچیز و بی اثری است.

رئیس جامعه راهنمایان گردشگری در پایان به مساله امنیت گردشگران به عنوان یکی دیگر از موانع تبلیغاتی جذب گردشگران خارجی تاکید کرد: برخی از گردشگران متمایل به سفر به ایران بعضا با برخورد‌های امنیتی مواجه می‌شوند که دستاویز تبلیغات منفی می‌شود. نیاز است با همراهی دولت، شورای امنیت ملی دستورالعملی را برای حفظ امنیت گردشگران تهیه و ابلاغ کند. همچنین با محوریت وزارت خارجه، می‌توان جلساتی را با سفرای کشور‌هایی که ایران را در لیست قرمز سفر برای شهروندان خود قرار داده اند برگزار کرد و دغدغه‌ها و نگرانی‌های آنها را برطرف کرد.

source

توسط mohtavaclick.ir