متخصصان یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق شدند، دستگاه پایش هوشمند بی‌سیم (انتقال اطلاعات بدون رابط سیم) را برای کنترل شرایط مناسب نگهداری کتاب و آثار تاریخی در موزه‌ها تولید کنند.

نگهداری از آثار تاریخی در موزه ها با دستگاه پایش هوشمند ایرانی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، پژوهشگران ایرانی دستگاه پایش هوشمند بی‌سیم (انتقال اطلاعات بدون رابط سیم) را برای کنترل شرایط مناسب نگهداری کتاب و آثار تاریخی در موزه‌ها ساخته‌اند که به صورت آزمایشی در موزه آرداک مانوکیان به کار گرفته شده و در خارج از ایران نیز از این دستگاه استقبال شده است.

بر اساس این گزارش، این دستگاه کوچک قابلیت جمع‌آوری اطلاعات پنج مولفه شامل لرزه، دما، رطوبت، حشرات آفت و نور را داراست و می‌تواند هر ۱۵ دقیقه یک بار اطلاعات جمع‌آوری شده را در قالب نمودار به کارور ارائه دهد.

انتقال اطلاعات بدون رابط سیم (بی‌سیم بودن) از دیگر مزایای این دستگاه است و کاربرد آن در موزه‌ها نیازمند سیم‌کشی خاصی نیست؛ از این رو بسیار مناسب موزه‌های تاریخی است؛ چرا که سیم‌کشی در بنا‌های تاریخی یکی از معضلات به شمار می‌رود. 

همچنین، سیم‌کشی اماکن تاریخی هم از نظر ایمنی و احتمال بروز آتش‌سوزی و هم از جنبه آسیب رساندن به بنا‌های تاریخی حائز اهمیت است.

source

توسط mohtavaclick.ir