در مقایسه‌ با نسل پیشین، تراشه‌ی A18 Pro تقریبا ۲۰ درصد در هر دو نوع پردازش تک و چندهسته‌ای عملکرد بهتری نشان می‌دهد. درنهایت، این اعداد تاکیدی بر بهبود کارکرد پردازشی هسته‌های این تراشه نسبت به نسل پیشین است.

تراشه‌ A18 Pro از برخی از پردازنده‌‌های سری M پیشی می‌گیرد

در مقایسه با سایر محصولات اپل، مک‌بوک ایر با تراشه‌ی M1 امتیازات تک‌هسته‌ای ۲,۳۴۲ و چند‌هسته‌ای ۸,۳۵۰ را ارائه می‌دهد. حتی M3 Max مک‌بوک پرو با امتیاز تک‌هسته‌ای ۳,۱۲۸ از آیفون ۱۶ پرو مکس عقب‌تر است. با همین دیدگاه، اگر عملکرد تک‌هسته‌ای را ملاک مقایسه قرار دهیم، تنها تراشه‌ی M4 iPad Pro با ثبت امتیاز تک‌هسته‌ای ۳,۶۵۷ نسبت به A18 Pro برتری دارد. برخی تحلیل‌گران معتقدند که معماری پردازنده‌ی M4 مشابه با A18 Pro بوده، اما با تفاوت‌هایی در تعداد هسته‌ها و سرعت کلاک همراه بوده است.

با در نظر گرفتن این امتیازات، می‌توان نتیجه گرفت که تراشه‌ی A18 Pro از نظر عملکرد تک‌هسته‌ای، در تمام گروه‌های دسکتاپ، لپ‌تاپ و موبایل، عنوان سریع‌ترین پردازنده‌ی اپل تا امروز را به ارث می‌برد.

اما هنگامی که بررسی‌ها به عملکرد چند‌هسته‌ای می‌رسد، عملکرد این پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای به لپ‌تاپ‌های چهار سال پیش بیشتر شباهت دارد تا نمونه‌های جدیدتر. به عنوان مثال، در بحث امتیازات چند هسته‌ای، M3 Max با امتیاز ۱۹,۰۰۰ دیگر جایی برای قیاس باقی نمی‌گذارد. در سایر مقایسه‌ها می‌توان به قطعیت گفت که آیفون ۱۶ پرو از نظر حافظه، عملکرد GPU و عملکرد چند‌هسته‌ای مشابه مک‌بوک‌ایر با تراشه‌ی M1 است.

در ادامه، بنچمارک GFXBench که برای ارزیابی عملکرد گرافیکی در بازی‌ها به کار می‌رود، استفاده شد. نتایج این تست نشان داد که تراشه‌ی A18 میانگین ۶۱ فریم‌برثانیه را در تست‌ Aztec Ruins Onscreen به دست می‌آورد. در مقابل، تراشه‌ی A18 Pro امتیاز ۷۰ فریم‌برثانیه را به نام خود ثبت کرد. این نتایج نشان‌دهنده‌ی برتری A18 Pro در اجرای وظایف گرافیکی پیچیده است. برای مقایسه‌ی بیشتر، A17 Pro میانگین ۴۶٫۸ فریم‌برثانیه را ثبت کرده بود. طبق انتظار، تراشه‌های امسال برتری محسوسی نسبت به تراشه‌های سال ۲۰۲۳ دارند. این برتری به وضوح در امتیاز مربوط به توان محاسباتی GPU نیز مشاهده می‌شود.

اعداد ارائه شده در بنچمارک Geekbench 6 AI، ادعای اپل در بهبود واحد هوش مصنوعی تراشه‌اش را تایید می‌کند. در عین ثابت ماندن تعداد اعمال قابل انجام در این موتور عصبی (۳۵ تریلیون عملیات‌برثانیه) نسبت‌به نسل قبل، تراشه‌ی A18 Pro در دقت تک‌حسابی، حدود ۱۰درصد از A18 و حدود ۱۴درصد از A17 Pro بهتر عمل می‌کند. در همین تست، تراشه‌ی A18 حدود ۶درصد عملکرد بهتری از A17 Pro دارد. اما در دقت نیم‌حسابی و امتیاز کوانتیزه، شاهد عملکرد اندکی بهتر A18 نسبت‌به مدل پرو هستیم؛ البته فقط در حدود چند صدم درصد که قابل‌توجه نیست. این‌درحالی‌ است که تفاوت عملکرد A18 Pro در این دو بخش نسبت‌به نسل قبل به‌ترتیب حدود ۲۳درصد و ۲۶درصد بهبود یافته است.

اپل عملکرد برجسته‌ای در ثابت نگه‌داشتن توان مصرفی تراشه‌ A18 Pro نشان داده است

در انتها و با بررسی مبحث مصرف انرژی، اعداد ارائه شده حتی با وجودی که به نسل قبلی نزدیک هستند، پیشرفت محدود این تراشه را مشخص می‌کنند. در سری Pro این پردازنده، با اینکه سرعت فرکانس بیشینه‌ی پردازنده و حافظه افزایش چشمگیری پیدا کرده، شاهد افزایش شارژدهی حتی به میزان محدود چند دقیقه نسبت به A17 Pro هستیم. آیفون‌ها با تراشه‌ی A18، به دلیل پیچیدگی پایین‌تر و تعداد ترانزیستور کمتر، مصرف بهینه‌تری را نشان می‌دهند.

البته باید گفته شود که ظرفیت باتری در سری آیفون‌های جدید به مقدار محدودی افزایش یافته است. وجود زیرساخت گرافیتی در این تراشه نیز تا حدی کمک می‌کند تا دمای آن در محدوده‌ی مطمئنی باقی بماند و عملکرد بالای پردازنده نیز برای مدت طولانی‌تری نسبت به نسل قبلی حفظ شود.

پیشرفت لاک‌پشتی نسبت به قبل

تراشه‌ی A18 Pro در مقایسه با سریع‌ترین تراشه‌های تولید‌شده برای اندروید، عملکرد بهتری دارد، هرچند در بخش گرافیک، تراشه‌های جدید کوالکام دست بالاتر را دارند. اما اگر A18 Pro را با نسل پیش مقایسه کنیم، کمتر از انتظاری که از اپل می‌رود، ظاهر شده است.

با توجه به نیازهای امروز کاربران، عملکرد پردازنده‌ی A18 Pro به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد هنوز چند قدم جلوتر از رقبای عرضه شده تا به امروز باشد. به طور کلی، تراشه‌ی A18 Pro در تمام بخش‌ها شامل CPU، GPU و موتور عصبی بهبودهایی (هر چند جزیی) در عملکرد ارائه می‌دهد.

تمام این بهبودها در کنار هم باعث می‌شود که این تراشه در گوشی‌های جدید اپل تجربه‌ی بهتری نسبت‌به مدل‌های قبلی ارائه دهد و در سناریوهای واقعی، بسیار سریع و روان ظاهر شود. باید دید که این تراشه طی ما‌های آینده و با عرضه‌ی قابلیت‌های هوش مصنوعی، چگونه انتظارات کاربران را به سطح جدیدی ارتقا می‌دهد.

source

توسط mohtavaclick.ir