«مشارکت» فصل مشترک همه سخنان و اظهارنظرهای مختلفی است که از سوی این معنا نه صرفا خود مفهوم مشارکت که ابزار و لوازم مشارکت است.
اتفاقا آنهاییکه به مشارکت بالا تاکید دارند باید ابتدا این مساله را بررسی کنند که اساسا چه اتفاقی رخ داده است که جامعه از انتخاباتهایی با مشارکت بالا در دهههای گذشته به انتخابات حداقلی در سالهای اخیر رسیده است. قدرمسلم مسائل مختلف در مشارکتی بودن یا نبودن انتخابات دخیل است که از آن جمله میتوان به وضعیت بغرنج اقتصادی و معیشتی جامعه، تحولات شش ماهه دوم سال گذشته و در پی آن کاهش اعتماد عمومی اشاره کرد. چه اینکه اگر تا دیروز جامعه با هر سختی و مشقتی امیدی برای تغییر از مسیر صندوق رای داشت و انتخابات را تنها فرآیند برای کمک به بهبود شرایط میدانست؛ اما امروز به جهت بروز نارضایتیهای منبعث از شرایط موجود و اینکه به واسطه برخی عملکردها و رویکردهای نه چندان مطلوب بخشی از جامعه چندان امیدی به آینده مطلوب ندارد و با دیده تردید به مسائل مینگرد؛ لذا دیگر صندوق رای را محل تغییر و چاره کار نمیداند و از این رو است که دیگر چندان نگاه مثبت و موثری به امر انتخابات و صندوق رای ندارد. بخشی از جامعه از مجموع این مسائل به این درک رسیده که دیگری تغییری از محل صندوق رای شکل نمیگیرد. اما به هر جهت اگر به دیده انصاف و عدالت به مساله نگاه کنیم میتوان گفت که شاید با برخی اقدامات و عملکردهای موثر در شرایط فعلی بتوان میزانی از مشارکت را در انتخابات پیشرو پدید آورد. آنچه مسلم است گفتار صادقانه با مردم، حتی عذرخواهی از بروز شرایط فعلی و همچنین اقدامات موثر انتخاباتی همچون بازگرداندن ردصلاحیتشدههای سلیقهای هیأتهای اجرایی از سوی شورای نگهبان میتواند راهگشا باشد. به گفته مسئولان امر در ستاد انتخابات کشور روز 14 دیماه یعنی امروز بررسی نهایی از سوی شورای نگهبان انجام شده و روز پانزدهم لیست تایید صلاحیت شدهها منتشر خواهد شد. حال باید ببینیم که با توجه به بیانات رهبری رویکرد نهادهای نظارتی در خصوص انتخابات مشارکتی با مشخص شدن بررسی صلاحیتها چگونه است.
*انتخابات از معنا تهی نشود
یک فعال سیاسی اصلاحطلب در خصوص انتخابات پیشرو و عملکرد نهادهای نظارتی اظهار داشت: بهنظر میرسد که یک جریان خاص برای انتخابات تصمیم میگیرد. کما اینکه در انتخابات 1400 نیز رهبری در ارتباط با آقای لاریجانی سخنانی گفتند و خواستار تجدیدنظر شورای نگهبان شدند. علی صوفی به «آرمان ملی» بیان داشت: همیشه ترجیعبند پیامهای انتخاباتی رهبری مشارکت حداکثری است ولی در 1400 دیدیم که سخنگوی شورای نگهبان گفت اگر 40 درصد مردم نیز مشارکت کنند مشروعیت دارد. کانونهای تصمیمگیری هیچ وقعی به نظرات جریانی سیاسی نمیگذارند و مصلحتسنجی آنها این است که اساسا ریسک نکنند و انتخاباتی اطمینانبخش را برگزار کنند تا نکند یکدفعه کسی بیاید که چالشی بهوجود آورد یا اینکه سیاستی در پیش بگیرد که قابل کنترل نباشد. دبیر کل حزب پیشرو اصلاحات در خصوص تاثیر صحبتهای رهبری بر شورای نگهبان در جهت اصلاح و تغییر رویکرد در راستای مسارکت حداکثری بیان کرد: سخنان رهبری همواره تاثیرگذار بوده، اما در جهت فرمایشات رهبری باید یک نوع گشایش در انتخابات ایجاد شود و ارکان انتخابات یعنی مردم و کاندیداها بتوانند با حداکثر توان در انتخابات شرکت کنند، اما نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه کار مشکلتر شده و با اقدامات هیأتهای اجرایی انتخابات از معنا تهی شده و اگر خواستار مشارکت جامعه هستیم باید شورای نگهبان در تجدیدنظر خود بر خلاف هیأتهای اجرایی ردصلاحیتشدهها را به عرصه انتخابات بازگرداند. البته نه اینکه امروز فقط جریان اصلاحطلب این حرف را بزند بلکه خیلی از معتدلین و اصولگرایان مطرح نیز بر همین نظر هستند.
*مشارکت مردم و 3 دسته پاسخ
یک فعال سیاسی اصولگرا در خصوص بیانات رهبری و جامعه هدف این بیانات اظهار داشت: من معتقدم که خطاب فرمایشات رهبری که در چند مرحله نیز بوده همه هستند. یعنی هم مردم، هم مسئولان در اجرا و هم مسئولان در نظارت مخاطب این فرمایشات هستند. بهخاطر اینکه در هر انتخاباتی در هر کجای دنیا از مدتها قبل یک نگرشسنجی از مردم در خصوص انتخابات میکنند با این پرسش که آیا شما در انتخابات شرکت میکنید؟ که به این پرسش 3 دسته پاسخ داده میشود. محسن کوهکن به «آرمان ملی» گفت: برخی میگویند که شرکت میکنیم؛ دسته دوم میگویند که هنوز تصمیمی نگرفتیم و دسته سوم نیز معمولا امکان دارد که بگویند شرکت نمیکنیم. تکلیف دسته اول مشخص است و بر مبنای مبانی اعتقادی با انتخابات برخورد میکنند. اما روش برخورد با دسته دوم که هنوز تصمیم نگرفتند باید اقناعی باشد و اقناعی هم یعنی کار کوتاهمدت و توجیهی و گذاشتن مناظره. وی افزود: دسته سوم که میگویند شرکت نمیکنیم برای خود دلیل دارند و اکثریت قابل توجهشان مشکلات اقتصادی را مطرح میکنند. نماینده ادوار مجلس بیان کرد: درصدی هم ممکن است بهخاطر برخوردی که حاکمیت اعم از وزارت کشور یا شورای نگهبان با امر انتخابات میکند در انتخابات شرکت نمیکنند. برای اینکه این مساله به حداقل برسد باید به سمت اصلاحشیوهها حرکت کنیم. اصلاح شیوهها نیز بر 2 اساس محتوا و شکل است که هر دو نیز موثر است. این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: محتوا یعنی مبنا و محور برای تصمیمگیری در رد و تایید مر قانون باشد. اما مشکل این است که یک نفر سوابقش اجازه تایید نمیدهد و جلسهای گذاشته میشود و این مساله به وی تفهیم میگردد. لذا باید از نظر شکلی و محتوایی محور و برنامه کاملا بر مبنای مر قانون باشد تا آن درصدی هم که بر این اساس به انتخابات انتقادی وارد میکنند اقناع شوند.
منبع:آرمان ملی
source