مایکروسافت یک فناوری انقلابی دیگر یعنی ذخیره اطلاعات روی لوح‌های شیشه‌ای را معرفی کرده است. با این شیوه 7 ترابایت اطلاعات داخل این لوح‌ها نگهداری می‌شوند.

ذخیره اطلاعات روی لوح‌های شیشه‌ای جدیدترین راهکار و فناوری انقلابی شرکت مایکروسافت است که می‌تواند اطلاعات را تا هزاران سال بدون هیچ‌گونه مشکلی نگهداری کند. غول فناوری جهان نام این پروژه جذاب را Project Silica نامیده و مشغول کار بر روی آن است تا بتواند فناوری‌های بکار رفته در آن را بهبود بخشد. البته ناگفته نماند که این پروژه فعلاً در اول راه است و تا تجاری‌سازی چند سال زمان نیاز دارد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


امکان ذخیره اطلاعات روی لوح‌های شیشه‌ای ممکن شد

چند سال قبل بود که مایکروسافت خبر از پروژه Silica داد. این پروژه نگهداری بلند مدت اطلاعات بر روی لوح‌های شیشه‌ای را دنبال می‌کند و حالا مایکروسافت می‌گوید می‌توان تقریباً 1.75 میلیون آهنگ یا نزدیک به 3500 فیلم را بر روی یک قطعه شیشه‌ای کوچک ذخیره کرد.

از آن زمان تاکنون مایکروسافت Project Silica را بهبود بخشیده و فناوری نوشتن بر روی لوح‌های شیشه‌ای از نظر سرعت و ماندگانی پیشرفت چشمگیری داشته است. جالب اینکه حالا مایکروسافت تمرکز این پروژه را بر روی آرشیو کردن موسیقی و ذخیره سازی تحت کلاد گذاشته است.

امکان ذخیره اطلاعات روی لوح‌های شیشه‌ای ممکن شد






در ویدئو جدید منتشر شده از سوی مایکروسافت شاهد تشریح آخرین پیشرفت‌ها و تغییرات پروژه Silica هستیم. در این ویدئو به معایب آرشیو کردن اطلاعات بر روی هارد دیسک‌های مکانیکی اشاره می‌شود و باید هر پنج سال یک‌بار داده‌ها تازه‌ها شوند که یک فرایند زمان بر و پر هزینه است. همچنین تازه سازی اطلاعات ذخیره شده بر روی هارد دیسک‌ها و نوارهای مغناطیسی با ریسک خرابی داده‌ها همراه است.

در طرف مقابل ذخیره کردن داده‌ها بر روی لوح‌های شیشه‌ای مزایای بزرگی چون ضد آب بودن، مقاومت در برابر میدان مغناطیسی، توانایی تحمل دماهای بسیار شدید، ضد خش بودن و نگه داری داده‌ها به مدت هزاران سال دارد.

در این ویدئو چهار مرحله نوشتن، نگهداری و خواندن داده‌ها بر روی لوح‌های شیشه‌ای شرح داده می‌شود که شامل موارد زیر است.

امکان ذخیره اطلاعات روی لوح‌های شیشه‌ای ممکن شد






  • Write Lab: استفاده از پالس‌های کوتاه لیزر برای نوشتن داده‌ها داخل لوح شیشه‌ای به صورت پیکسل‌های سه‌بعدی.
  • Read Lab: خوانش داده‌ها با استفاده از یک میکروسکوپ پیشرفته و دقیق که توسط کامپیوتر کنترل می‌شود.
  • Decode Lab: بازگردانی داده‌های اصلی با استفاده از Azure AI.
  • Library lab: یافتن و بارگذاری لوح شیشه‌ای لازم از آرشیو برای دستیابی به داده‌های مورد نیاز که توسط یک ربات انجام می‌شود.

جالب اینکه آرشیو و نگهداری لوح‌های شیشه‌ای کاملاً بی نیاز از نیروی انسانی است و پیدا کردن لوح‌های مورد نظر، بارگذاری و بازگردانی آنها توسط ربات‌ها انجام می‌شود. البته روشن نیست اگر یک لوح از دست ربات بیفتد یا بکشند، چه اتفاقی برای داده‌ها می‌افتد.

امکان ذخیره اطلاعات روی لوح‌های شیشه‌ای ممکن شد






فناوری هیجان‌انگیز مایکروسافت برای نگهداری داده‌ها بر روی شیشه هنوز به چند سال زمان نیاز دارد و با تجاری سازی آن فاصله داریم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره ذخیره اطلاعات روی لوح‌های شیشه‌ای چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

.

منبع: شهر سخت‌افزار

source

توسط