آیا دنباله‌ی بازی تحسین شده‌ی Ghostrunner، توانسته موفقیت‌ها و دستاوردهای نسخه‌ی اول را تکرار کند و موفقیت آمیز ظاهر شود؟

داستان بازی Ghostrunner 2، ادامه‌ی اتفاقات نسخه‌ی اول را روایت می‌کند. در جهان Ghostrunner، به دلیل فجایع طبیعی، انسان‌ها به زندگی در برجی عظیم روی آورده‌اند که آخرین جایگاه و پناهگاه انسان‌ها و بشریت محسوب می‌شود. در این برج عظیم، دوباره انسان‌ها به ذات همیشگی خود روی آورده و شاهد تبعیض، فقر و مشکلات مختلف دیگری بوده و هستیم. در جریان اتفاقات نسخه‌ی اول، ما کنترل یک Ghostrunner به اسم Jack را برعهده می‌گرفتیم. Ghostrunner‌ها ترکیبی انسانی – رباتیک هستند که قاتلانی فوق‌العاده ماهرند و از قابلیت‌ها و مهارت‌های بسیار ویژه و ابر انسانی بر خوردارند. در پایان نسخه‌ی اول، شاهد فداکاری Jack برای شکست The Architect، شرور اصلی بازی بودیم. حال در Ghostrunner 2، دوباره ما کنترل Jack را بر عهده می‌گیریم که به شکل معجزه آسایی پس از نابودی سیستم عملیاتی‌اش در پایان نسخه‌ی اول، دوباره با گذشت زمان توانایی‌های خود را به دست آورده و فعال شده است.

پس از نابودی The Architect، که در واقع خالق برج محل زندگی انسان‌ها بود، اکنون دنیای Ghostrunner 2 دچار هرج و مرج شده و گروه‌ها و گنگ‌های مختلف خلافکاری، برای تصاحب بهترین منابع و مکان‌ها، با یکدیگر در درگیری مداوم قرار دارند. از سوی دیگر Jack به همراه برخی همراهان و متحدانش که از نسخه‌ی قبل وجود داشته‌اند، برای یکپارچه‌سازی مردم داخل The Tower تلاش می‌کنند.

اما این تنها چالش آن‌ها نیست. در همان ابتدای بازی، سر و کله‌ی گروهی به نام Asura پیدا می‌شود. گروه Asura، دز واقع اولین Ghostrunner‌های ساخته شده بودند که پس از یاغی شدن و سرپیچی از فرامین داده شده به آن‌ها، یکباره ناپدید شده و سال‌ها از آن‌ها خبری نبود. آن‌ها و در راس این گروه رییسشان، یک هدف بزرگ و مهم دارند. آزادسازی Ghostrunner‌ها از شر بردگی‌ای که انسان‌ها در آن نقش دارند. در واقع به شکل کنایه‌آمیزی، اتفاقات نسخه‌ی دوم Ghostrunner، حول محور نبرد و مقابله‌ی Ghostrunner‌ها یعنی گروه Asura و شخصیت اصلی بازی یعنی Jack است و این وسط، انگیزه و هدف این Ghostrunner‌هاست که اعمال و انتخاب‌های آن‌ها را دستخوش تغییر می‌کند.
در طول داستان بازی، شاهد تلاش برای کسب اطلاعات و سرنخ در مورد گروه Asura، تعقیب و مقابله با اعضای گروه و در نهایت تلاش برای متوقف کردن آن‌ها هستیم. در کل انتخاب Ghostrunner‌های دیگر به عنوان شخصیت‌های شرور، اقدامی جالب و خلاقانه از سوی سازندگان بازی بوده که حال و هوایی متفاوت‌تر به رویارویی‌های این اثر بخشیده است.

فراموش نکنید که Ghostrunner، یک آی‌پی هاردکور است که کاملا فرنچایزی مبارزه محور به شمار می‌آید و اصولا تمام جذابیت تبلیغاتی و عملی آثاری مثل Ghostrunner 2، معطوف به مبارزات سریع، قابلیت‌های متفاوت و مراحل خلاقانه است و عموما داستان، روایت اتفاقات و شخصیت پردازی، آن چنان در مرکز توجه مخاطبان قرار ندارد. صد البته این بدان معنا نیست که نباید حساسیتی روی این بخش وجود داشته باشد؛ بلکه بیشتر به این معناست که باید سطح انتظارات به مراتب معقول‌تری از داستان و شخصیت پردازی آثار این چنینی داشته باشیم.
شاید در نگاه کلی داستان بازی آن چنان نکته‌ی خاصی در بر نداشته باشد، اما به شخصه معتقدم که تعلیق خوبی دارد و به اندازه‌ی کافی به مخاطب انگیزه لازم را تزریق می‌کند. هر چند طبیعی است نباید انتظار داستان، حوادث و وقایع خارق‌العاده را داشته باشید.

نکته‌ی دیگر که اشاره به آن خالی از اطف نیست، این است که بازی در زمینه دیالوگ نویسی عملکرد بسیار خوبی دارد و از آن جایی که تعداد کات‌سین‌های بازی بسیار انگشت شمار است، دیالوگ‌ها و مکالمات بین Jack و دیگر شخصیت‌های داستان که موقع مراحل اتفاق می‌افتند، نه تنها اطلاعات و پیش‌زمینه مناسبی از دنیای بازی به ما می‌دهند، بلکه در شناخت و پرداخت بیشتر شخصیت‌های مختلف نیز موثرند. در کل از مکالمات موجود در بازی لذت بردم چرا که بسیار اصولی و حرفه‌ای نگارش شده و از هجو، شوخی‌های احمقانه و موارد مشابه دیگر کاملا دوری کرده‌اند.

مهم‌ترین بخش بازی Ghostrunner 2، بلاشک مبارزات و گیم‌پلی آن است. به عنوان یک بازی هاردکور و چالش‌برانگیز، Ghostrunner 2 یک اصل اساسی را مبنای ساختار مبارزات خود قرار داده است. شما با دریافت یک ضربه یا یک آسیب، خواهید مرد! در واقع HP شخصیت اصلی بازی، یک واحد است و با هر آسیبی، کار شما تمام می‌شود. از طرف دیگر، تقریبا تمام دشمنان بازی، به استثنای باس‌فایت‌ها؛ وضعیت مشابهی دارند و برای کشتن آن‌ها، یک ضربه شمشیر کافی است. همین مسئله، بالانس معناداری در مبارزات بازی ایجاد کرده است و هیجان رویارویی‌ها را به شدت افزایش می‌دهد.
ریتم مبارزات و گیم‌پلی Ghostrunner 2، به شکل شگفت‌انگیزی بالا و تند است و تقریبا هر کاری که فکرش را بکنید در خلال گیم‌پلی می‌توانید انجام دهید. روی دیوار‌ها و سطوح مختلف بدوید، با استفاده از Grappling Hook بین اجسام مختلف جا به جا شوید، پرش‌های بلند انجام دهید، روی سطوح مختلف بخزید و به طور خلاصه هر چیزیکه از قابلیت‌های پارکور انتظار دارید، به شکل کامل‌تر و عمیق‌تر در بازی وجود دارد.

ساختار رویارویی‌ها یا اصطلاحا همان Encounter‌ها کاملا سر راست و مشخص است. در هر محیط، دشمنان مختلفی وجود دارند که در موقعیت مشخص و تقریبا ثابتی قرار دارند. از طرف دیگر موانع و اجسام مختلف در گوشه گوشه‌ی این محیط‌ها به چشم می‌خورند که هم برای پارکور و جابه‌جایی و هم برای آسیب رساندن به دشمنان می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

از بشکه‌های انفجاری و تابلوهای تبلیغاتی گرفته تا موانع و اجسام مختلف دیگر. حال در این سناریو، معمولا راه‌‌هاس پر شماری برای اجرای نقشه و از بین بردن تمام دشمنان وجود دارد و به واسطه‌ی مسیر‌های مختلف و چینش خاص دشمنان، در هر رویارویی، چندین روش و نقشه‌ی مختلف می‌توان پیاده سازی کرد که بسیاری‌ از آن‌ها با شکست مواجه می‌شوند.
در کل اساس بازی، آزمون و خطاست. باید آن قدر تجربه کنید، اشتباه کنید و بمیرید تا به یک نقشه‌ی مناسب دست پیدا کنید. از آن جایی که بعد از هر مرگ، Respawn شدن شخصیت اصلی کاملا آنی است، اصلا از بابت مرگ‌های پر شمار کلافه و عصبانی نخواهید شد و بالعکس، وقتی که پس از آزمون و خطای فراوان، می‌توانید با موفقیت دشمنان را سلاخی کنید و جان سالم به در ببرید، قطعا لذت خواهید برد.

به عنوان یک Ghostrunner، شخصیت اصلی یعنی Jack، قابلیت‌ها و ابزار‌های مختلفی در اختیار دارد و از طرف دیگر به مرور زمان، قابلیت‌ها و ابزار‌های جدیدتری نیز به دست می‌آورد. برای مثال Shuriken یا همان چاقوی ستاره‌ای شکل پرتابی، یکی از ابزار‌های بسیار مفیدی است که در سناریو‌ها و لحظات متعدد، در قالب‌های گوناگون، کارگشا خواهد بود. نه تنها Shuriken می‌تواند دشمنان را کشته یا Stun کند، بلکه نقاط مختلف برای استفاده از Grappling Hook یا باز کردن در‌های مختلف نیز به کار خواهد آمد.

از طرف دیگر Jack قابلیت‌های دیگری مثل Shadow و Surge نیز در اختیار دارد. با استفاده از Shadow، یک کلون از خودتان می‌توانید خلق کنید و خودتان، کاملا نامریی شوید و با استفاده از Surge، می‌توانید دشمنان را پرتاب کنید. لازم به ذکر است که استفاده از این قابلیت‌ها، نیازمند انرژی است که به مرور زمان پر می‌شود و از طرف دیگر برخی فعالیت‌ها نیز به پر شدن انرژی شما کمک خواهند کرد.

دیگر قابلیت قدرتمند Jack، قابلیت‌های نهایی یا همان Ultimate هستند که همان اندازه که قدرتمند هستند، همان اندازه Cooldown نسبتا طولانی مدتی نیز دارند و بنابراین در استفاده از آن‌ها باید هوشمندانه عمل کنید. یکی از این Ultimate‌ها کاملا زمان را متوقف می‌کند و یک Ultimate دیگر، لیزری قدرتمند از دست Jack را شلیک می‌کند.
ترکیب Ultimate‌ها با قابلیت‌های گوناگون مثل Surge، Shuriken و Shadow، گزینه‌های ترکیبی و خلاقانه‌ی بسیار متعددی پیش روی مخاطبان قرار می‌دهد تا با توجه به سبک بازی، نوع دشمنان و شرایط محیطی، به نبرد با دشمنان مختلف مشغول شوید و به پیشروی در بازی ادامه دهید.
در واقع عنصر آزادی عمل و خلاقیت، نقش بسیار پر رنگی در بازی دارد و بازی اصلا و ابدا شما را در نحوه‌ی پیشروی، محدود نمی‌کند.

با شکست دشمنان، واحد پول بازی را دریافت می‌کنید که سپس با استفاده از این واحد پول، می‌توانید ارتقاء‌های گوناگونی خریداری کنید و نکته‌ی قابل توجه این است که بعد از هر خرید، می‌بایست چیپست آن ارتقاء را روی مادربرد Jack نصب کنید و در این زمینه، یکسری محدودیت‌ها وجود دارد. برای مثال تعداد چیپست‌های قابل استفاده محدود است و از طرف دیگر، مادربرد ظرفیت محدودی دارد. با جمع‌آوری Memory Shard‌های پراکنده در محیط، می‌توانید لول مادربرد Jack را ارتقاء دهید تا ظرفیت و تعداد چیپست‌های قابل نصب افزایش پیدا کند.

از آن جایی که تعداد آپگرید‌های موجود بسیار زیاد است، باید در این بخش با برنامه‌ریزی و هدفمند عمل کنید و بسته به سبک بازی و ابزار‌های مورد استفاده، چیپست‌های مفید را نصب کنید. برای مثال اگر بیشتر از Shadow استفاده می‌کنید، منطقی است که آپگرید‌های مربوط به این قابلیت را بیشتر خریداری و نصب کنید. این مکانیزم چیپست و مادربرد که به نوعی حکم درخت مهارت بازی را دارد، عمق خوبی با ساختار مبارزاتی و عملیاتی بازی بخشیده است.

نسبت به نسخه‌ی اول، طراحی مراحل بازی پیشرفت‌های مختلف به خود می‌بینند. تعداد نبردها کمتر شده و تمرکز بیشتر، روی آزادی عمل و نحوه‌ی پیشروی در بازی بوده است. از طرف دیگر، محیط‌ها از لحاظ ساختاری کمی گسترده‌تر شده‌اند و انعطاف پذیری بیشتری در مواجهه با سیستم‌های مختلف مبارزه نشان می‌دهند.

در این نسخه، شاهد اضافه شدن موتورسیکلت به بازی هستیم که امکان رانندگی و کاوش در محیط خارج از برج را فراهم ساخته است. موتورسیکلت بازی کنترل مناسبی دارد و لحظات و سکانس‌های بسیار سینمایی و سریعی را خلق ساخته است. همچنین امکان مبارزه هنگام هدایت موتورسیکلت وجود دارد و شاهد سکانس‌های تعقیب و گریز مختلفی نیز هستیم.
گیم‌پلی بازی در کل، روان، سریع، لذت‌بخش و چالش‌ برانگیز است و به لطف طیف وسیع قابلیت‌ها و سلاح‌ها، کاملا انتظارات مخاطب را برآورده می‌سازد. در پایان این بخش بد نیست اشاره کنم به لطف تنوع مناسب دشمنان بازی، مبارزات بازی چالش و جذابیت خود را برای مدت مناسبی می‌توانند حفظ کنند. البته با این وجود، نیمه‌ی دوم بازی کمی یکنواخت و تکراری می‌شود.

در بخش گرافیکی، عملکرد بازی نسبتا سینوسی است. از یک سو، گرافیک هنری، کیفیت بافت‌ها، نورپردازی و رفلکس نور و رنگ پردازی محیط‌های بازی، خصوصا مناطق داخل Tower و مراحل سایبرپانکی، بسیار چشم نواز است و فضاسازی سایبرپانکی بازی، در کل به شکل فوق‌العاده‌ای صورت گرفته است. از سوی دیگر یک سری موارد ناامید کننده نیز به چشم می‌خورند. برای مثال افکت آتش و انفجار بازی، بسیار بد، کهنه و ضعیف است و از سوی دیگر، انیمیشن‌های لب و دهن کارکتر‌ها هنگام صحبت، افتضاح است و بعضا، حتی با دیالوگ‌های گفته شده همخوانی ندارد.

خوشبختانه بازی از لحاظ بهینه سازی، عملکرد خوبی دارد و به جز چند مورد خاص، افت فریم خاصی در جریان مبارزات شلوغ و سریع بازی تجربه نکردم. البته بعضا شاهد یک سری باگ‌های عجیب و غریب مثل پرتاب شدن به هوا در جریان مبارزات بودم که از آن‌ها چشم‌پوشی می‌کنم.

موسیقی بازی، فوق‌العاده است و نه تنها ضرب‌آهنگ تندی دارد و آدرنالین خونتان را بالا می‌برد، بلکه کاملا حال و هوایی تکنولوژیک و سایبرپانکی دارد و به فضاسازی عمیق‌تر بازی، بیش از پیش کمک کرده است. صداپیشگی شخصیت‌های مختلف، خصوصا خود Jack نیز بسیار مطلوب و قابل قبول صورت گرفته و ایراد و انتقادی به آن وارد نیست.

گالری اختصاصی گیمفا:


این بازی بر اساس کد ارسالی ناشر (Publisher) و روی PS5 تجربه و بررسی شده است

source

توسط