بدن افراد در صورت کمبود یکی از ویتامین‌ها یا اختلالات خاص شروع به هشدار و پیغام به فرد برای رفع آن می‌کند؛ گاهی اوقات فرد با خارش سر و یا کهیر در پوست سر مواجه می‌شود که می‌تواند نشانه‌ای از کمبود ویتامین یا مشکلات گوارشی باشد.

خارش پوست سر یکی از مشکلاتی است که بسیار شایع بوده و در نگاه اول نیز چندان خاص و خطرناک به نظر نمی‌رسد اما همین خارش بدون خطر به قدری آزاردهنده است که فرد به هر راهی برای توقف خارش متوسل می‌شود؛ خارش پوست سر ممکن است با پوسته شدن کف سر نیز ظاهر شود که به آن شوره می‌گویند؛ گاهی اوقات نیز خارش سر کاملاً معمولی است و با پوسته سر همراه نمی‌شود.

به طور معمول خارش پوست سر به دلیل برخی از مشکلات در بدن فرد بروز پیدا می‌کند که در این مقاله قصد داریم به تک تک این موارد بپردازیم و به این سوال که کمبود کدام ویتامین باعث خارش سر می‌شود پاسخ دهیم پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا برای همیشه به خارش پوست سر خود پایان دهید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

خارش پوست سر و علت آن

بیشتر افراد در هنگام مواجه شدن با خارش پوست سر گمان می‌کنند که به دلیل کثیفی و عدم رعایت بهداشت و استحمام به موقع به این عارضه مبتلا شده‌اند اما این تنها یکی از دلایل خارش پوست سر محسوب می‌شود.

بسیاری از افراد در زمان مراجعه به متخصص پوست و مو برای متوقف کردن خارش پوست سر که بسیار آزاردهنده است به دنبال قرص ضد خارش پوست سر هستند؛ اما در ابتدا با مشورت پزشک به دلیل خارش پوست سر می‌پردازند تا آن را به صورت اصولی درمان کنند؛ متخصص پوست و مو با انجام برخی از معاینات برخی از دلایل و احتمالات خارش پوست سر مورد بررسی قرار می‌دهد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

شوره

یکی از دلایل خارش پوست سر شوره می‌باشد؛ در مراحل درمان متخصص پوست و مو توجه ویژه‌ای به پوسته‌های لابه‌لای تارهای مو دارد این موضوع علاوه بر خارش پوست سر از نظر زیبایی و بهداشت چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد.

علل بروز شوره سر که عارضه شایع آن خارش سر می‌باشد؛ به علت استرس، شرایط آب و هوایی، بهداشت، میزان شست و شو، نوع شامپو، عدم رسیدگی به موها و همچنین کمبود برخی از ویتامین‌ها می‌باشد که با استفاده از شامپو ضد شوره (ضد خارش) همچنین برخی از روغن‌های گیاهی برطرف می‌شود.

کمبود ویتامین B7 یا بیوتین باعث خارش سر شده و شوره را نیز به همراه دارد؛ بیوتین برای ترمیم ساختار پوست مو و ناخن بسیار ضروری است به همین دلیل به تمامی افراد توصیه می‌شود که این ویتامین را برای جلوگیری از شوره، خشکی پوست و ریزش مو صبح‌ها میل نمایند.

 خارش سر و کمبود ویتامین

برخی از افراد علاوه بر استفاده از قرص بیوتین حبوباتی همچون نخود، عدس، بادام زمینی، سویا و لوبیا را برای دریافت بیوتین مصرف می‌کنند؛ علاوه بر بیوتین مصرف ویتامین‌های B2  و B3 نیز تاثیرات فراوانی در لطافت موها و همچنین حفظ چربی پوست برای جلوگیری از شوره می‌گذارد.

غدد موجود بر روی پوست کف سر برای ترمیم و رشد مجدد نیاز به روغن طبیعی سبوم دارند به همین دلیل کمبود ویتامین A نیز باعث شوره و خشکی پوست سر می‌شود؛ از منابع غذایی این ویتامین می‌توان به هویج، زردآلو، شلغم، کرفس، تخم مرغ، محصولات لبنی و روغن ماهی اشاره نمود.

ویتامین C یکی از ویتامین‌های محلول در آب می‌باشد که برای کلاژن پوست بسیار ضروری است؛ از منابع حاوی ویتامین سی می‌توان به پرتقال، نارنگی، اسفناج، جعفری و فلفل دلمه اشاره نمود؛ علاوه بر منابع غذایی ذکر شده مصرف ویتامین سی و قرص جوشان تهیه شده از داروخانه‌های معتبر می‌تواند به دریافت این ویتامین و جبران کمبود آن کمک کند.

عفونت‌های قارچی

یکی دیگر از علل خارش پوست سر عفونت‌های قارچی می‌باشد که با لکه‌های قرمز رنگ بر روی پوست سر ظاهر شده و خارش شدیدی را به دنبال دارد؛ عفونت‌های قارچی مسری می‌باشند و ممکن است از فردی به فرد دیگر منتقل شود به همین دلیل بهتر از فرد مبتلا هرچه سریعتر جهت درمان آن به متخصص پوست و مو مراجعه نماید.

واکنش‌های آلرژیک

برخی از افراد به دلیل مصرف مواد غذایی و یا استفاده از برخی شامپوها و شوینده‌ها در معرض خارش پوست سر قرار می‌گیرند؛ به طور معمول پوست سر در برابر ورود هر نوع ماده‌ای مقاومت می‌کند و وجود مواد آلرژی‌زا در حالت دهنده‌ها و شامپوها می‌تواند منجر به واکنش‌های آلرژیک، خارش و قرمزی پوست شود.

شپش

بسیاری از افراد معتقدند که شپش فقط در صورت عدم رعایت بهداشت و کثیفی رشد می‌کند اما شپش ممکن است از یک به فرد دیگر منتقل شود به همین دلیل در مکان‌های عمومی همچون مدارس، خوابگاه‌ها و … احتمال مبتلا شدن به شپش افزایش می‌یابد که یکی از عوارض شایع آن خارش پوست سر می‌باشد. با استفاده از شامپو ضد شپش می‌توانید این مشکل را حی کنید.

تعریق

یکی دیگر از دلایل خارش سر تعریق می‌باشد؛ برخی از افراد در ناحیه پوست سر بیشتر عرق می‌کنند به همین دلیل با افزایش چربی و در نتیجه رشد قارچ و خارش پوست سر مواجه خواهند شد.

خشکی پوست سر

یکی دیگر از شایع‌ترین علل خارش پوست سر خشکی زیاد آن است؛ در این مواقع مرطوب و چرب نگه داشتن پوست سر خارش آن را نسبت به قبل کمتر می‌کند اما اگر آن را نادیده بگیرید خارش تشدید شده و اوضاع ناخوشایندی را برای‌ شما ایجاد می‌کند.

به طور کلی مصرف خانواده ویتامین B به کیفیت و رشد بهتر موها کمک فراوانی می‌کنند؛ مصرف ویتامین B6  و B12 برای ترمیم سلول‌های پوست و همچنین جبران کمبود چربی بسیار مناسب است و بهتر است آن را با معده خالی و ناشتا با آب سرد میل نمایید.

از مهم‌ترین منابع حاوی این گونه ویتامین‌ها می‌توان به موز، لوبیا چیتی، گردو، سویا، انواع غلات و لوبیا سفید اشاره کرد که بهترین مکمل برای پوست، مو و ناخن به حساب می‌آیند.

یکی دیگر از ویتامین‌هایی که کمبود آن باعث خارش سر می‌شود ویتامین E می‌باشد؛ این ویتامین با افزایش روند جریان خون باعث از بین رفتن خشکی پوست سر و همچنین شوره می‌شود به همین دلیل یکی از بهترین درمان‌ها برای از بین بردن خشکی پوست سر به محسوب می‌شود که آن را عصر یا بعد از شام میل می‌کنند.

از منابع سرشار از ویتامین E می‌توان به روغن آفتابگردان، بادام زمینی، تخم مرغ، روغن زیتون و روغن گندم اشاره نمود؛ اگر شما جزو افرادی هستید که تمایلی به استفاده از منابع ذکر شده ندارید، می‌توانید مکمل این ویتامین را از داروخانه‌های آنلاین معتبر تهیه نمایید.

کمبود امگا ۳ نیز باعث خارش سر و ایجاد خشکی پوست سر می‌شود؛ کمبود امگا ۳ علاوه بر خارش پوست سر و خشکی آن ریشه مو را سست کرده و منجر به ریزش مو می‌شود.

از منابع حاوی امگا ۳ می‌توان به دانه چیا، میگو و ماهی اشاره نمود که بسیاری از افراد به خوردن آنها عادت ندارد. در این صورت خرید قرص امگا 3 را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

کمبود کدام ویتامین باعث خارش سر می‌شود؟

همانگونه که در طول مقاله اشاره شد کمبود برخی از ویتامین‌ها باعث خارش سر می‌شود به همین دلیل بهتر است با استفاده از منابع سرشار از این ویتامین‌ها یا مکمل آنها، درصدد جبران کمبود آنها برآید.

بهتر است برای جلوگیری از خارش و خشکی پوست سر ویتامین E و A را در برنامه غذایی روزانه خود داشته باشید و علاوه بر اینها از مصرف قرص مولتی ویتامین و همچنین انواع مواد معدنی ویتامین‌های گروه B غافل نشوید زیرا این دسته از ویتامین‌ها مشکلات مربوط به پوست و مو را به حداقل رسانده و از شوره و خارش سر نیز جلوگیری می‌کنند.

 شپش علت خارش سر

درمان خارش سر

در قسمت‌های قبلی مقاله به کمبود برخی از ویتامین‌ها که منجر به خارش سر می‌شود اشاره کردیم؛ در این قسمت از مقاله سعی داریم برخی از راهکارها که به درمان خارش سر کمک می‌کند را بیان کنیم.

در ابتدا بهتر است برای برطرف کردن این عارضه آزاردهنده به متخصص پوست و مو مراجعه نمایید و خارش سر را به صورت اصولی برطرف کنید؛ برای جلوگیری از خارش سر تا زمان مراجعه به متخصص پوست و مو می‌توانید راهکارهای زیر را به کار بگیرید.

  • تغییر شوینده‌های مو: یکی از مهمترین اقدامات برای جلوگیری از خارش سر تغییر شامپو، نرم کننده و … است؛ بهتر است در میان شوینده مو به دنبال مدل و برندی باشید که برای شما حساسیت خاصی به همراه نداشته باشد، در این صورت شما می‌توانید تا حد زیادی خارش سر را کنترل نمایید.
  • شانه زدن به صورت مرتب: سعی کنید در طول روز موها را به صورت منظم و آهسته شانه کنید؛ شانه کردن مو باعث ترشح چربی به تمام قسمت‌های سر شده و تا حد زیادی از خشکی پوست سر جلوگیری می‌کند؛ بهتر است هر فرد شانه مخصوص به خود را داشته باشد و بعد از حمام حتماً موهای خود را با استفاده از حوله و یا حرارت ملایم خشک نماید چرا که موی خیس نیز باعث خارش سر می‌شود.
  • مصرف آب کافی: مصرف آب زیاد و کافی در طول روز می‌تواند از خشکی پوست سر جلوگیری نماید که در نتیجه منجر به جلوگیری از خارش پوست سر نیز می‌شود.
  • کنترل استرس: استرس یکی دیگر از مواردی است که منجر به خارش پوست سر و ریزش مو می‌شود به همین دلیل بهتر است در مواقع استرس و اضطراب با استفاده از تکنیک‌های روانشناسی، مدیتیشن، نوشیدن آب و … آرامش همیشگی خود را بازگردانید.
  • رژیم غذایی مناسب: افرادی که به صورت مداوم از خارش سر خود رنج می‌برند بهتر است در هنگام مصرف مواد غذایی به حساسیت زا نبودن آن دقت کافی داشته باشند؛ مصرف شکر، زنجبیل، دارچین، الکل، فلفل و کافئین را تا زمان برطرف شدن خارش از برنامه غذایی خود حذف نمایید.

درمان خانگی خارش مو

از زمان قدیم تاکنون برخی از روش‌های سنتی و گیاهی برای درمان خارش پوست سر به افراد توصیه شده که در این قسمت از مقاله و هر یک از آنها می‌پردازیم.

  • روغن درخت چای: روغن درخت چای به دلیل خواص ضد التهابی می‌تواند منجر به کاهش خارش سر شود؛ برای استفاده از این روغن مقداری از آن را بر روی پوست سر خود ماساژ دهید و سپس بعد از گذشت چند ساعت آن را بشویید.
  • روغن نارگیل: روغن نارگیل علاوه بر از بین بردن خشکی پوست سر و خارش برای تقویت و رشد موها نیز بسیار مفید است؛ برای استفاده از آن روغن نارگیل را گرم کرده و بر روی پوست سر خود ماساژ دهید و بعد از گذشت چند ساعت آن با شامپو بشویید.
  • آلوئه‌ورا: آلوئه‌ورا به دلیل خواص ضد التهابی برای مرطوب کردن و از بین بردن سلول‌های مرده پوست استفاده می‌شود؛ برای استفاده از این ژل مقداری از آن را بر روی پوست سر و ماساژ دهید.
  • آبلیمو: آبلیمو به دلیل خواص ضد باکتریایی می‌تواند از خارش پوست سر جلوگیری نماید؛ برای استفاده از آبلیمو چند قطره از آن را بر روی پوست سر ماساژ دهید و سپس با شامپو بشویید.
  • روغن دانه کنجد: روغن دانه کنجد از خشکی پوست سر و خارش آن جلوگیری کرده و خواص بسیاری برای رشد و تقویت مو دارد: برای استفاده از روغن دانه کنجد ابتدا آن را گرم کرده و بر روی پوست سر ماساژ دهید و بعد از گذشت ۲۴ ساعت آن را با شامپو بشویید.
  • آب پیاز: از قدیم تاکنون در طب سنتی برای از بین رفتن خارش سر و همچنین شوره استفاده از آب پیاز پیشنهاد شده است؛ برای استفاده از آب پیاز باید آن را چند دقیقه بر روی پوست سر ماساژ دهید و بعد از چند دقیقه با شامپو بشویید.

سخن پایانی

در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز سعی کردیم به کمبود ویتامین‌هایی بپردازیم که منجر به خارش پوست سر می‌شود؛ کمبود برخی از ویتامین‌ها علاوه بر خارش پوست سر باعث خشکی و شوره سر نیز می‌شوند.

همانگونه که در مقاله ذکر شد، خارش سر می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که یکی از آنها کمبود ویتامین‌های گروهB، A ،E و C می باشد؛ کمبود این ویتامین‌ها از طریق مصرف منابع غذایی و همچنین برخی از مکمل‌ها همچون بیوتین و … قابل جبران است اما بهتر است در مرحله اول با مراجعه به متخصص پوست و مو دلایل خارش سر را مورد بررسی قرار دهید.

به کارگیری راهکارهای ذکر شده در مقاله همچون تغییر شامپو، دوری از استرس و اضطراب، رژیم و تغذیه غذایی سالم، رسیدگی به موها و … تاثیر فراوانی در خارش سر و رشد موها می‌گذارد و بهتر است در زندگی روزمره این راهکارها را رعایت نمایید؛ متشکریم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

source

توسط