همه ما می دانیم که بک لینک ها در اکثر مواقع به عنوان ابزاری مثبت برای ارتقا و بهبود رتبه سئو وب سایت شما به حساب می آیند؛ اما هر بک لینکی این کارکرد را ندارد. برخی از بک لینک ها می توانند به جای ایجاد اثر مثبت، با لطمه زدن به اعتبار سایت شما باعث ایجاد اثراتی منفی نیز بشوند. ابزار disavow ابزاری است که گوگل سرچ کنسول برای مبارزه با این نوع بک لینک ها در اختیار شما قرار داده است. در این مقاله به بررسی این ابزار و کارکردش خواهیم پرداخت.

ابزار Disavow  چیست؟

ابزار Disavow

ابزار Disavow  این امکان را برای شما فراهم می کند که بک لینک های بی کیفیتی را که به وب سایت شما داده می شود، رد کنید و از موتور جست و جوی گوگل بخواهید آن ها را نادیده بگیرد. وقتی شما در خواست رد کردن یک فایل را به گوگل ارسال می کنید، در واقع از آن می خواهید که لینک های خاصی را که به دامنه سایت شما اشاره می کنند، نادیده بگیرد. این کار توسط ابزار Disavow در گوگل سرچ کنسول انجام می شود. البته باید توجه داشته باشید که  تضمینی وجود ندارد که درخواست شما پذیرفته و اجرا شود؛ اما اگر این اتفاق بیفتد، در تعیین رتبه وب سایت شما، بک لنک های بی ارزش و نامناسبی که در خواست حذف آن ها را داده اید، در نظر گرفته نخواهند شد. توجه داشته باشید که رد کردن بک لینک ها باعث حذف شدن آن ها از نمایه بک لینک شما نخواهد شما؛ بلکه دسترسی به سایت شما محدود خواهد کرد.

چرا باید برخی از لینک ها را رد کنید؟

گفتیم که بک لینک های مناسب می توانند رتبه سایت شما در موتور های جست و جو بالا ببرند و در مقابل بک لینک های نامناسب باعث افت درجه شما خواهند شد، این در واقع اصلی ترین دلیلی است که نشان می دهد چرا باید برخی از بک لینک های دریافتی را رد کنید. وقتی یک بک لینک را رد می کنید، این پیغام را به گوگل می فرستید که لینک داده شده را در نظر نگیرد و مخاطب را از طریق آن به سمت صفحه وب سایت شما هدایت نکند.

چه زمانی نیاز است که از ابزار disavow استفاده کنیم؟

زمان استفاده

هر زمانی که شما با یک ابزار سئو به تجزیه و تحلیل وب سایت خود بپردازید، احتمالا متوجه تعدادی از بک لینک ها نیز خواهید شد، این به خودی خود مشکلی ایجاد نمی کند و یک مولفه مثبت است. پس چه زمانی باید نگران شد:

  • افت ترافیک یا رتبه: اگر به طور ناگهانی وب سایت شما با افت ترافیک و رتبه مواجه شده است، در حالی که کار اشتباهی انجام نداده اید، ممکن است این اتفاق به دلیل کیفیت پایین و نامناسب بک لینک های دریافتی شما باشد، پس بهتر است در اسرع وقت به بررسی آن ها بپردازید.
  • حمله منفی سئو: گاهی ممکن است به دلایل مختلف وب سایت شما مورد حمله سئو منفی قرار بگیرد. این حمله زمانی اتفاق می افتد که رقیبان شما با هرزنامه ها و لینک های غیر واقعی وب سایت شما بمباران کنند. در این شرایط نیز شما باید از ابزار disavow کمک بگیرید.
  • چک کردن وضعیت: اگر وب سایت شما با هیچ مشکل خاصی مواجه نشده باشد نیز بهتر است در بازه های زمانی مشخصی به بررسی وضعیت بک لینک های دریافتی آن بپردازید. این به شما کمک می کند که از سلامت و امنیت وب سایت خود اطمینان حاصل کنید و در صورت بروز مشکل بتوانید به موقع و موثر عمل کنید.

چگونه از ابزار disavow استفاده کنیم؟

نحوه استفاده

  • برای شروع ابتدا تمام بک لینک هایی را که می خواهید رد کنید، داخل یک فایل txt جمع آوری کنید.
  • برای هدف قرار دادن صفحات مختلف، باید URL کامل را که شامل HTTPS نیز هست در صفحه کپی کنید.
  • برای هدف قرار دادن کل دامنه می توانید این قالب را به کار ببرید: domain:spammysite.com

برای مثال اگر می خواهید سه صفحه خاص و دو دامنه حذف شوند باید آن ها را به این شکل در فایل txt قرار دهید:

https://spamexample.com/stuff/comments.html

https://spamexample.com/stuff/paid-links.html

https://shadylinkseller.com/pbn/spam/

 domain:shadyseo.com

domain:spammysite.com

  • توجه داشته باشید که نام فایل نهایی باید به txt ختم شود و نباید از فرمت های دیگر استفاده کنید.
  • فایل باید حتما در UTF-8 یا 7 بیت ASCII رمزگذاری شود.
  • فایل شما می تواند حداکثر 100000 خط باشد و اندازه آن نباید بیشتر از 2 مگابایت شود.
  • پس از آماده سازی فایل، آن را از طریق گوگل سرچ کنسول ارسال کنید.

جمع بندی

احتمالا می دانید که دریافت بک لینک عموما یک اتفاق مثبت جهت ارتقای رتبه سئو سایت شما است؛ اما این به شرط آن است که بک لینک دریافتی کیفیت مناسب و قابل قبولی داشته باشد. بنابراین اگر هرزنامه ها یا سایت های نامناسب به شما بک لینک داده باشند، این موضوع نتنها باعث رشد وب سایت شما نخواهد شد، بلکه برای آن مضر نیز هست. در چنین شرایطی لازم است از موتور جست و جوی گوگل بخواهید که این بک لینک ها را نادیده بگیرد. این کار توسط ابزاری به نام  ابزار Disavow در گوگل سرچ کنسول انجام می شود. در این مقاله درباره نحوه کارکرد این ابزار و مراحل ارسال درخواست از طریق آن توضیح داده شد.

source

توسط mohtavaclick