درمان غیرهورمونی عوارض یائسگی – که از نظر پزشکی به عنوان عدم وجود دوره قاعدگی برای یک سال تعریف می شود – شامل درمان هایی است که برای کاهش عوارض ناشی از کاهش تولید استروژن و پروژسترون در تخمدان ها در دوران یائسگی ایجاد می‌شود. حدود 60 تا 80 درصد از زنان عوارض یائسگی را تجربه می کنند که معمولاً گرگرفتگی و خشکی واژن است. مطالعات نشان می دهد که علائم یائسگی می تواند یک دهه یا بیشتر طول بکشد و بر تعداد قابل توجهی از زنان در 60 سالگی تأثیر بگذارد.

اگرچه کارآزمایی‌های بالینی تصادفی‌سازی‌شده نشان می‌دهند که هورمون درمانی می‌تواند روشی ایمن و مؤثر برای کنترل بیشتر علائم یائسگی باشد، اما به عنوان یک رویکرد خط اول در نظر گرفته نمی‌شود. دکتر جوآن منسون، مایکل و لی بل، پروفسور سلامت زنان در دانشکده پزشکی هاروارد، پیشنهاد می‌کنند که حداقل سه ماه پس از شروع علائم، قبل از شروع هورمون درمانی، اصلاح سبک زندگی را انجام دهید.

درمان غیرهورمونی عوارض یائسگی : گر گرفتگی

موارد زیر در کاهش ناراحتی ناشی از گرگرفتگی موثر بوده است – چه آنهایی که زندگی روزمره را مختل می کنند و هم آنهایی که خواب را مختل می کنند:

  • رویکردهای ذهن – بدن . مشخص شده است که درمان شناختی-رفتاری و تا حدی هیپنوتیزم بالینی در کاهش گرگرفتگی موثر است. همچنین شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی می تواند شدت گرگرفتگی را کاهش دهد.
  • دارو. پاروکستین- یک مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) که برای درمان افسردگی نیز استفاده می شود – تنها داروی غیر هورمونی است که توسط سازمان غذا و دارو برای مدیریت گرگرفتگی تایید شده است. با این حال، سایر داروهای ضد افسردگی مرتبط، از جمله SSRI ها مانند فلوکستینو همچنین مهارکننده های بازجذب نوراپی نفرین مانند ونلافاکسین نیز در درمان گرگرفتگی با کمبودهایی روبرو بوده اند. دو داروی تجویزی دیگر، گاباپنتین دارویی برای دردهای مزمن عصبی – و کلونیدین – داروی فشار خون – ممکن است به کاهش گر گرفتگی کمک کنند.
  • کاهش وزن. زنانی که دارای اضافه وزن یا چاق هستند، در مقایسه با زنان با وزن طبیعی، ناراحتی بیشتری ناشی از گرگرفتگی دارند. تحقیقات علمی نشان می دهند که کاهش وزن به کاهش شدت گرگرفتگی کمک می کند.
  • سویا. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد محصولات سویا می‌توانند گرگرفتگی را کاهش دهند، اما درجه تسکین ارائه شده بسیار متفاوت است. به طور کلی، سویای سرشار از دیادزین موثرترین نوع است. Diadzein ترکیبی است که می تواند در روده ها به equol تبدیل شود. یک ماده شیمیایی که به گیرنده های استروژن متصل می شود تا برخی از اثرات استروژن در بدن را شبیه سازی کند. اما تنها حدود 50 درصد از زنان آسیایی و 25 درصد زنان قفقازی حامل باکتری های روده لازم برای تولید اکول از دایدزین هستند. بنابراین مکمل های اکول ممکن است موثرتر از سویا باشند. شواهد اولیه ای وجود دارد که نشان می دهد یک مکمل حاوی ایزوفلاوون دو بار در روز ممکن است گرگرفتگی را بدون عوارض جانبی مضر کنترل کند. با این حال، مطالعات بیشتری برای تعیین بهتر اثربخشی آن مورد نیاز است.

خلاصه:
برای درمان عوارض یائسگی به جز هورمون تراپی، می توان روش های دیگری چون تغییر سبک زندگی، رویکرد ذهن-بدن و داروهای غیر هورمونی و گیاهی استفاده کرد.

۱۷۴,۱۵۰ تومان

قرص بایو منوفیت نیچرز اونلی دارای ایزوفلاون‌های سویا است که دارای عملکرد هورمونی و غیر هورمونی است. طبق تحقیقات انجام شده ایزوفلاون‌های سویا در درمان علائم یائسگی مفید هستند و دارای فعالیت‌های استروژنی، آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی، ضد رسوب چربی در عروق، کاهش میزان چربی خون و ضد پوکی استخوان است. قرص‌بایومنوفیت‌نیچرزاونلی : ویتامین D،…

درمان های رایجی که ممکن است علائم یائسگی را تسکین ندهند:

اگرچه چندین درمان غیرهورمونی عوارض یائسگی اغلب توصیه می شود، شواهد کافی از مطالعات بالینی برای توصیه آنها وجود ندارد. اینها شامل تغییرات سبک زندگی مانند ورزش بیشتر یا تمرین یوگا، تنفس عمیق یا تکنیک های تمدد اعصاب است. همچنین، با وجود تعداد زیادی از مطالعات، شواهد قانع‌کننده‌ای برای موثر بودن داروهای گیاهی وجود ندارد. داروهای گیاهی پرمصرف مانند کوهوش سیاه، دونگ کوای، جینسینگ و یام وحشی برای کاهش عوارض یائسگی استفاده می شوند.

درمان غیرهورمونی عوارض یائسگی : خشکی واژن

پس از یائسگی، بافت‌های واژن نازک‌تر و خشک‌تر می‌شوند که منجر به خارش و اغلب دردناک شدن مقاربت می‌شود. دو رویکرد غیر هورمونی – روان کننده ها و مرطوب کننده ها در تسکین علائم خشکی و اژن موثر هستند.

  • روان کننده های واژن. این مایعات یا ژل های مبتنی بر آب یا سیلیکون اصطکاک را در حین مقاربت کاهش می دهند. روان کننده ها جذب پوست نمی شوند، بنابراین تسکین طولانی مدتی ایجاد نمی کنند. آنها باید درست قبل از رابطه جنسی استفاده شوند.
  • مرطوب کننده های واژن. این محصولات به بافت‌های واژن می‌چسبند یا توسط آن‌ها جذب می‌شوند، بنابراین باعث تسکین طولانی‌تر خارش و درد می‌شوند. این محصولات برای استفاده مداوم مناسب هستند.

۱۸۷,۰۰۰ تومان

ری‌نرم ژل واژینال مرطوب‌کننده با ماندگاری طولانی (تا 3 روز در موضع) جهت بهبود خشکی، آزردگی و تحریک بافتی ناشی از خشکی مخاط وا ژن استفاده می‌شود. این فرآورده فاقد هرگونه ترکیبات هورمونی یا شبه هورمونی از جمله استروژن و فیتواستروژن است.از ری نرم می توان برای کاهش مشکلات ناشی از خشکی واژ ن استفاده…

خلاصه:
گر گرفتگی و خشکی وا ژن از علائم شایع یائسگی هستند. به جز درمان هورمونی، روش های درمانی موثر دیگری از جمله تغییر روش زندگی، رویکرد ذهن بدن و داروهای غیر هورمونی از جمله داروهای حاوی ایزوفلاوون سویا را برای گر گرفتگی، و ژل های مرطوب کننده واژینال را برای رفع خشکی وا ژن می توان استفاده کرد.

منبع: انتشارات سلامت هاروارد
بازگشت به داروخانه
محصولات مربوط به یائسگی

source

توسط mohtavaclick